از رشد 5 درصدی گردشگری جهان در 2018 تا ادعای مونسان؛

محمد تاج‌الدین- سازمان جهانی گردشگری هر سال نرخ رشد و وضعیت کلی گردشگری جهانی را اعلام می‌کند. طبق آخرین گزارش سازمان unwto گردشگری جهانی در سال 2018 با رشد چهار تا پنج درصدی مواجه خواهد شد. در این بین بیشترین سهم از آن اروپاست. قاره‌ای که در سال 2017 نیز توانست رتبه اول جذب گردشگر را داشته باشد.
فرانسه و اسپانیا در رتبه اول و دوم جذب گردشگر در دنیا قرار دارند و توانسته‌اند سهم عمده بازار بزرگ اقتصادی را تصاحب کنند.
سال خوب 2017
در سال‌های گذشته جهان وحشت تروریست را با پوست و گوشت حس کرد و این اتفاق تاثیرش را در بخش‌های گوناگون گذاشت. از جمله آسیب‌های نا‌امنی جهانی ضربه خوردن اقتصاد گردشگری است. با این حال طبق آمار اعلام شده توسط سازمان جهانی گردشگری در سال 2017 این صنعت پر سود با نرخ رشد هفت درصدی مواجه بوده است.


طبق این گزارش مجموع گردشگران بین‌المللی در سال 2017 به رقم یک میلیارد و سیصد‌و‌بیست و دو میلیون نفر رسیده است.
رشد محسوس اروپا
در میان قاره‌ها اروپا توانسته بیشترین رشد را از آن خود کند. طبق این گزارش قاره اروپا در مقام اول، آفریقا با نرخ رشد هشت درصدی در مقام دوم، آسیا و اقیانوسیه با نرخ رشد شش درصدی، خاورمیانه با نرخ رشد پنج درصدی و در نهایت آمریکا با نرخ رشد سه درصدی در مقام‌های بعدی هستند.
رییس سازمان جهانی گردشگری با اشاره به رشد قابل قبول این صنعت در سال 2017 گفته است:
«سفرهای بین‌المللی همچنان رشد می‌کند و بخش گردشگری را به عنوان رقیب اصلی توسعه اقتصادی تثبیت می‌کند. گردشگری به عنوان سومین بخش صادراتی جهان برای ایجاد شغل و رفاه ضروری است. ما همچنان به این رشد ادامه می‌دهیم و اطمینان حاصل می‌کنیم ثمره این اتفاق برای تمام جوامع میزبان باشد.»
اروپا در سال 2017
اروپا در سال 2017 میزبان 671 میلیون نفر گردشگر بین‌المللی بود که نشان از رشد هشت درصدی در مقایسه با آمار سال گذشته آن دارد. در این میان منطقه مدیترانه با ۱۳ درصد رشد در قاره اروپا پیشتاز بوده است و اروپای‌غربی نیز رشد هفت درصدی را در عرصه جذب گردشگر خارجی تجربه کرده و شمال و شرق اروپا نیز با پنج درصد رشد چشمگیری به ثبت رسانده‌اند.
منطقه آسیا و اقیانوسیه با رشد شش درصدی در سال ۲۰۱۷ میزبان ۳۲۴ میلیون گردشگر بوده است و منطقه جنوب آسیا با ۱۰ درصد رشد بهترین عملکرد را طی یک سال گذشته در عرصه گردشگری داشته است و پس از آن جنوب‌شرقی آسیا با ۸ درصد، اقیانوسیه با هفت درصد و شمال‌شرق آسیا با ۳ درصد رشد قرار گرفته‌اند.
207 میلیون گردشگر در آفریقا
قاره آمریکا نیز در سالی که گذشت از ۲۰۷ میلیون توریست خارجی میزبانی کرد و بیشتر مقاصد گردشگری این قاره رشد مثبتی را در جذب گردشگر ثبت کرده‌اند. آمریکای‌جنوبی با هفت درصد پیشتاز رشد گردشگری در این منطقه بوده و آمریکای مرکزی و کارائیب نیز در یک سال گذشته هر کدام چهار درصد رشد در عرصه گردشگری داشته‌اند. آمریکای شمالی نیز دو درصد رشد در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۶ داشته که بیشتر مربوط به کشورهای مکزیک و کاناداست اما کشور آمریکا به عنوان بزرگترین مقصد گردشگری این منطقه در عرصه جذب گردشگر نزول داشته است.بر اساس اطلاعات موجود، قاره آفریقا نیز در سال ۲۰۱۷ شاهد ورود ۶۲ میلیون گردشگر بوده که رشد بالای هشت درصدی را برای این قاره رقم زده است و شمال آفریقا با ۱۳ درصد بهترین عملکرد را در این منطقه داشته است و پس از آن منطقه صحرای آفریقا با رشد پنج درصدی قرار گرفته است.
رشد 5 درصدی گردشگران در خاورمیانه
منطقه خاورمیانه نیز با رشد ۵ درصدی در مجموع پذیرای ۵۸ میلیون گردشگر خارجی طی سال گذشته میلادی بوده است و شاهد رشد پایدار در بیشتر مناطق و بهبود شرایط در مناطق افت کرده بوده است.
تاثیر سیاست‌های مخرب ترامپ در گردشگری آمریکا
‌ماریانا راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرد؛ این کشور طی سال ۲۰۱۷ با وجود حملات تروریستی در بارسلون و همچنین ناآرامی‌ها در منطقه کاتالان در مجموع از ۸۲ میلیون گردشگر بین‌المللی میزبانی کرده که حاکی از رشد ۹ درصدی در مقایسه با آمار سال گذشته آن است.همچنین درآمدهای حاصل از گردشگری در اسپانیا نیز با رشد ۱۲ درصدی به ۸۷ میلیارد یورو رسیده است و با وجود ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی در سال گذشته در این کشور، میزان ورود گردشگران خارجی به اسپانیا برای پنجمین سال پیاپی رکوردشکن بوده است.
شهروندان شهرهایی چون بارسلون، مایورکا و سن‌سباستین در سال گذشته میلادی با برگزاری تجمع‌هایی نسبت به حضور بی‌رویه توریست‌ها که موجب افزایش قیمت‌ها و اجاره بهای مسکن شده اعتراض کردند.
بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری(UNWTO)، در سال ۲۰۱۶، اسپانیا میزبان 3/75 میلیون توریست بود و با اختلاف کم نسبت به 6/75 میلیون گردشگر ورودی به آمریکا در جایگاه سوم پربازدیدترین کشورهای جهان قرار داشت و فرانسه با وجود چندین حملات تروریستی به راحتی و با 6/82 میلیون گردشگر در مکان نخست این رتبه‌بندی قرار گرفته بود، جایگاهی که در سال ۲۰۱۷ نیز موفق به حفظ آن شد.
از سوی دیگر، بر اساس آمارهای رسمی از زمان روی کار آمدن ‌دونالد ترامپ‌ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا، این کشور با کاهش ورود گردشگران بین‌الملی روبه‌رو بوده است.
در سه ماهه نخست دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۷ در مجموع ۶۹۷ هزار و ۷۹۱ نفر کمتر به آمریکا سفر کردند و شمار گردشگران با کاهش 2/4 همراه بود. این کاهش به معنای کاهش 7/2 میلیارد دلاری در میزان هزینه‌کرد گردشگران ورودی است.
همچنین آمارها نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم ریاست‌جمهوری ترامپ نیز میزان گردشگران ورودی به آمریکا ۳ درصد افول داشته است.
وعده رشد 300 درصدی مونسان
در حالی مسوولان سازمان گردشگری ایران از پیشرفت این صنعت در ایران سخن به میان می‌آورند که در هیچ‌کدام از گزارش‌های جهانی نامی از ایران نیست.
در آخرین اضهار‌نظر علی‌اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جریان بازدید از نمایشگاه گردشگری هلند از جذب 20 میلیون گردشگر در هشت سال آینده خبر داده است.طبق گزارش‌های خود سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران سال گذشته تنها شش میلیون گردشگر جذب کرده است. این تعداد نیز به صورت تفکیک شده اعلام نشده و بسیاری از آنها به واسطه بقعه‌های متبرکه به کشور ما سفر کرده‌اند. با این حال طبق ادعای مونسان گردشگری ما در هشت سال آینده باید رشدی 300 درصدی را تجربه کند. یعنی به طور متوسط رشدی 37 درصدی در هر سال!
با توجه به انکه در خوشبینانه‌ترین حالت گردشگری جهانی در سال آینده چهار تا پنج درصد رشد خواهد داشت به نظر می‌رسد این گفته مونسان با واقعیات فاصله‌ای بسیار دارد!
سایر اخبار این روزنامه